szkola01.jpgszkola02.JPGszkola03.JPGszkola04.JPG

Proponuję kilkanaście ćwiczeń, usprawniających poszczególne sfery (motorykę, percepcję wzrokową, percepcję słuchową, koncentrację, lateralizację), które każdy rodzic może wykonywać z dzieckiem w domu. Można je wykorzystać zarówno w pracy z dziećmi, u których już wystąpiły trudności w nauce, ale także w celu wspomagania rozwoju i doskonalenia umiejętności czytania i pisania u dzieci, które dobrze radzą sobie z materiałem szkolnym. Nie wymagają większych nakładów finansowych, a jedynie dodatkowego czasu, poświęconego dziecku.

1) ćwiczenia wspomagające motorykę i sprawność palców:

  • przed przystąpieniem do ćwiczeń dziecko może włożyć ręce na kilka minut do ciepłej wody – rozluźnia mięśnie, poprawia krążenie,
  • rysowanie w powietrzu różnych form falistych, kolistych, konturowych rysunków,
  • obrysowywanie kształtów liter palcem w powietrzu,
  • rysowanie w powietrzu ciągłym ruchem pojedynczych liter,
  • rysowanie koła palcami nogi na podłodze (na przemian prawą i lewą),
  • oburęczne malowanie farbami dużych kształtów,
  • malowanie farbami za pomocą palców rąk,
  • oburęczne pokrywanie dużych płaszczyzn farbami lub kredkami,
  • lepienie z masy solnej, plasteliny, modeliny, wygniatanie ciasta,
  • ugniatanie kul z gazet, które można wykorzystać do zabawy (rzucanie do celu),
  • wycinanie, wydzieranie, łamanki papierowe (łódki, kwiaty itp.),
  • kalkowanie,
  • nawlekanie korali, słomek,
  • malowanie pęczkiem waty (trzymanie w trzech palcach),

2) percepcja wzrokowa:

  • puzzle, pocięta pocztówka – dziecko składa elementy,
  • kolorowanki,
  • uzupełnianie brakujących elementów w malowankach,
  • układanie koralików, kostek, kołeczków we wzory – domki, kwiaty, zwierzęta,
  • układanie kompozycji z elementów mozaiki,
  • układanie z patyczków lub zapałek drabinek, płotów, domów,
  • wyodrębnianie różnic między obrazkami,
  • wybieranie identycznych obrazków,
  • odwzorowywanie, kopiowanie wzorów,
  • konstruowanie z kartonu trójwymiarowych modeli (sześcianów, ostrosłupów),
  • zabawa: co się zmieniło na stole?
  • dobieranie brakujących elementów do układanki,

3) percepcja słuchowa/pamięć:

  • pisanie ze słuchu,
  • pisanie z pamięci,
  • opowiadanie historii przeczytanej przez rodzica,
  • odpowiadanie na pytania dotyczące zdarzeń, miejsc, bohaterów występujących w przeczytanej przez rodzica historii,
  • powtarzanie ciągu wyrazów lub cyfr,
  • mówimy jakiś wyraz, a dziecko ma powiedzieć kolejne słowo na literę kończącą poprzednio usłyszane,
  • dziecko ma przegłoskować, a następnie przesylabować podane słowo,
  • dziecko ma wykonać jakieś polecenie, np. połóż długopis na krzesełku, otwórz książkę na biurku i zabierz z półki lalkę (sprawdzamy rozumienie polecenia i pamięć),

4) orientacja w schemacie własnego ciała:

  • dziecko wskazuje części ciała po lewej i prawej stronie,
  • naprzemiennie dotyka części ciała, np. dotknij lewą ręką prawego kolana, dotknij prawą ręką zza głowy lewego ucha itp.,
  • wydawanie poleceń, gdy dziecko ma zasłonięte oczy,
  • chwytanie piłki lub woreczka raz lewą ręką, raz prawą,
  • ćwiczenia równoważne: chodzenie po liniach łamanych, krzywych, prostych, chodzenie po równoważni,

5) ćwiczenia rozwijające mowę:

  • grupowanie wyrazów – zwierzęta, zabawki, owoce itp.,
  • grupowanie przedmiotów, które mają przeciwstawne cechy, np. drzewo duże i małe, książka stara i nowa itp.,
  • rozumienie i wykonywanie poleceń,
  • rozwijanie wypowiedzi poprzez dodawanie przymiotników, np. miś jest miękki, puszysty, brązowy, duży itp.,
  • zabawy, w których dziecko określa miejsce przedmiotu, stosunki między przedmiotami,
  • magiczna skrzynka – dziecko wkłada rękę do skrzynki i chwyta jakiś przedmiot; zanim go wyjmie i zobaczy, jedynie na podstawie dotyku ma za zadanie je opisać jak najdokładniej; po wyjęciu sprawdzamy czy miało racje i dziecko widząc już przedmiot określa co to jest i do czego służy.

 

KATARZYNA ZIĘTKOWSKA
psycholog

Artykuł w formacie Worda - klinij tutaj

Joomla templates by a4joomla